Experiència emprenedora al CRAE Lo Carrilet: de l’hort a la taula!

Un hort en un entorn educatiu d’un CRAE pot ser un marc ideal per a treballar amb els infants acollits, dins el projecte educatiu del centre, aspectes que van molt més enllà de l’arrelament amb la natura, la producció i el consum, el respecte al medi ambident…

Avui us presentem una bona experiènca iniciada mesos enrere que, més enllà dels fruits de l’hort, en donarà molts més!

Fa prop d’un any el CRAE Lo Carrilet de Tortosa (Baix Ebre) va decidir a treballar un hort.

Aquesta iniciativa va ser molt ben valorada i rebuda per l’entitat que gestiona el CRAE, la Fundació Resilis, i havent passat hja uns mesos des de l’inicil d’aquesta activitat la directora del centre, la Núria Curto, ens explica l’experiència:

“Vam concebre, inicialment, l’hort com un projecte “d’ocupació” per a aquells joves del nostre CRAE que a l’estiu del 2011 no tenien, per edat, oferta de casal d’estiu ni tampoc oferta laboral. De bon començament veiem les bonances que el projecte ens podia aportar:

• Treball amb la part manipulativa.
  • L’aspecte de “derrotar la immediatesa” en el sentit que les plantes tenen el seu ritme natural de creixement, res és per a demà en la pagesia.
  • Valors com: l’esforç, la solidaritat (recíprocament concebuda), la responsabilitat
  • L’aspecte d’ocupar-se d’un ser viu, desenvolupant aquest punt d’estima per allò que està creixent i necessita cura.
  • Tots aquests aspectes reverteixen en el desenvolupament integral dels nostres joves, especialment en la millora de l’autoestima, sempre tan vulnerable i a nivells tan baixos.

Amb el desenvolupament del projecte ens hem adonat d’altres aspectes que gràcies a l’hort hem pogut abordar: la tolerància, la resolució de conflictes, la negociació, la planificació, el treball en equip, el lligam-vincle amb la terra…

La conjuntura econòmica ha afegit altres oportunitats, com el fet de plantejar-nos l’hort com un projecte d’emprenedoria. En un moment de crisi podem generar la idea, la capacitat de visualitzar, d’imaginar…de VISIONAR en definitiva, el treball al camp com una sortida laboral o, si més no, com una opció de produir aliments d’autoconsum.

Els infants  i joves de Lo Carrilet han assumit l’hort amb senzillesa i espontaneïtat, com la pròpia natura… amb el lideratge i la convicció de la feina dels educadors i educadores sense la qual no seria avui una realitat. Voldria també ressaltar la inestimable contribució que el pagès i la seua família fan al nostre somni.

És per això que vull donar les gràcies a: Anna, Sergi, Marta, Andrea, Carlos, Fer i  Joana; i l’agraïment especial a Joan Carles, el pagès.”

Aquesta entrada s'ha publicat dins de reduim, repensem i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una comentari en l'entrada: Experiència emprenedora al CRAE Lo Carrilet: de l’hort a la taula!

1. Retroenllaç: L’hort urbà del CRAE Salt | Qu4tre_R. El bloc de Medi Ambient de Plataforma Educativa