Repensant el #Nadal!

Arbre de Nadal de les oficines de Plataforma Educativa, elaborat amb material de rebuig.

Aquests dies des de l’àrea de comunicació de Plataforma Educativa han anat recollint i recopilant diverses propostes per a REPENSAR el Nadal.

Són propostes d’estalvi imaginatives i creatives que tenen per objectiu ajudar a estalviar i/o afrontar amb més garanties aquests temps de crisi que ens ha tocat viure. I és que les decisions que prenem respecte als diners que guanyem amb esforç, tindran més repercussió que mai, de manera que cal decidir destinar els diners, a l’hora de consumir, allà on siguin els nostres valors.

Algunes idees a considerar per aquestes festes:

Confeccionar objectes tu mateix. A Internet hi ha infinitat de pàgines on t’ajuden a crear els teus propis regals. Si no ets “manetes”, no et preocupis, hi ha moltes botigues on venen artesania. Recorda que les coses fetes a mà són úniques i potencien un tipus de vida artesanal i local. Cistells de vimet? Marcs de foto amb papers reciclats? Penjolls i clauers fets amb material de rebuig? Coixins per decorar el teu menjador?

– Si a més, vols fer un pas més, pots comprar aquests regals a botigues de Comerç Just o a organitzacions socials que beneficien als artesans o als nois i noies que ho fabriquen. Entitats com Fundació ASTRES, Fundació ESTANY, El Vilar, etc. fan bijuteria, caixetes, punts de llibre, postals…

Fer targetes regal tu mateix. Amb cartolina, o altres materials, pots dedicar una estona del teu temps a la gent que estimes. Una poesia, una cançó dedicada i escrita amb el teu puny i lletra, una foto de família emmarcada amb les teves dedicatòries.. Fa molta il•lusió i es rep amb una satisfacció molt més gran que uns mitjons, una corbata o un pijama…

Cistelles alimentàries ecològiques locals. No has pensat que potser a la teva família li agradaria rebre un cistell ben ple de productes ecològics? Els nostres pagesos estan treballant dur molt a la vora a les nostres comarques per fer front a una deslocalització brutal dels productes de primer consum. I si portes un cistell amb fruita i verdura el dia de Nadal a casa? Si afegeixes un formatge artesanal o una ampolla de Ratafia feta per tu mateix.. triomfaràs.

– Si tens gent jove a qui regalar perquè no li ofereixes una Agenda Llatinoamericana, o qualsevol altra agenda feta per millorar les condicions dels països del sud o de les persones més necessitades?

Per què no recuperem la llana i les agulles? Sabeu la il•lusió que pot fer un jersei o una bufanda feta a mà pels més petits de la casa? Si regaleu això, esteu dient que hi heu dedicat temps, esforç i dedicació absoluta a fer un regal. No és gens difícil. Només cal posar-s’hi. I si les agulles no ens van, perquè no construïm una joguina amb fusta? Els amants del bricolatge, al•lucinaran amb la cara que se’ls hi quedarà als seus fills quan rebin un camió fet pel seu pare/mare o tiet/tieta. Són regals que diuen “M’importes molt; tant, com per dedicar hores a fer això per a tu”

– Si ets una persona que ha escollit viure en una casa amb terreny, pots fer un regal general per tota la teva família. Planteu un arbre. Aneu amb els petits a escollir l’arbret que més s’adigui al clima del vostre territori, i quedeu tots al matí de reis per plantar-lo. Serà un regal, que fins i tot us pot superar en supervivència!

– Hi ha mètodes assequibles per elaborar sabó. Si volem que el nostre sabó sigui únic i sofisticat, podem recollir plantes aromàtiques a la zona silvestre més propera a casa nostra, o optar per productes alimentaris tan al nostre abast com l’oli d’oliva verge o els cítrics.

Pa i rebosteria tradicional. No cal realitzar un pa artesà i rebosteria amb farines tan antigues com l’espelta i llevat que deixen reposar durant hores. A Catalunya i Espanya, per exemple, pràcticament tothom té la sort de tenir familiars que coneixen receptes per elaborar productes de rebosteria tradicional. Hem d’aprofitar més l’avantatge que ens ofereix el nostre pòsit cultural, que de vegades sembla pesar només pel costat negatiu.

Dissenyar i fabricar les joguines. Perquè no. ?nternet és l’indret ideal per trobar abundant informació de referència. Cal estar preparat, això sí, per llegir força informació en anglès. YouTube és també una font d’informació abundant sobre pràcticament qualsevol temàtica.

Pels més agosarats o, si voleu, radicals: No comprar res.
Donada la crisi, no comprar res i proposar millorar algun aspecte de la nostra quotidianitat és un bon regal que podem fer-nos a nosaltres mateixos. Una bona manera de començar l’any.

Som nosaltres qui decidir com volem viure aquestes festes de Nadal, som nosaltres qui prenem les decisions, sou vosaltres qui decidiu amb quina actitud i valors volem viure aquestes festes.

Si ens voleu fer arribar més propostes ens les podeu adreçar a valorresidus@gmail.com

Bones i sostenibles Festes!

Aquesta entrada s'ha publicat dins de reciclem, reduim, repensem, reutilitzem i etiquetada amb , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 comentaris a l'entrada: Repensant el #Nadal!

1. Retroenllaç: Per un Nadal més sostenible practica les 4R! | Qu4tre_R. El bloc de Medi Ambient de Plataforma Educativa

2. Retroenllaç: Consells per un Nadal 2013 més sostenible! | Qu4tre_R. El bloc de Medi Ambient de Plataforma Educativa